Čo by mal vedieť predškolák?

Učebné pomôcky sa neustále aktualizujú a upravujú, aby boli nielen náučné, ale aj zaujímavé a deti bavili. Vďaka tomu dnes okrem učebníc a pracovných zošitov existuje množstvo ďalších zdrojov informácií, ktoré môžu používať mladší aj starší žiaci základných škôl. Aké sú najnovšie trendy a inovácie v oblasti učebných pomôcok?

Základné vedomosti

Dieťa by v predškolskom veku malo:

  • Poznať svoje meno a priezvisko, svoju adresu a mená členov rodiny a ich zamestnanie.
  • Poznať bežné a najznámejšie profesie, ako napríklad kuchár, čašník, predavač či stavbár a nástroje, ktoré sa v rámci nich používajú. 
  • Poznať klasické činnosti a povinnosti dospelých.
  • Vedieť pomenovať bežné predmety a ich vlastnosti, ako je napríklad farba, tvar, veľkosť, materiál a podobne.
  • Poznať a vedieť rozlíšiť nielen základné, ale aj doplnkové farby.
  • Rozoznať rozdiely medzi živou a neživou prírodou.
  • Vedieť pomenovať základné stromy, rastliny, kvety, zeleninu, ovocie a zvieratá.
  • Vedieť rozlíšiť ročné obdobia a poznať ich typické znaky.
  • Vedieť, ako sa správať v prírode. To znamená, že dieťa by malo chápať napríklad to, prečo je vyhadzovanie odpadkov v prírode alebo iné znečisťovanie nesprávne.
  • Vedieť rozlišovať časti ľudského tela.
  • Používať samostatne toaletu, a to vrátane spláchnutia a umytia rúk.

Správanie

Predškolák sa od mladších detí odlišuje aj v správaní. V tomto prípade platí, že by mal:

  • Vydržať pri hre, učení alebo inej činnosti vyžadujúcej sústredenie aspoň 20 minút.
  • Dokončiť začatú hru alebo inú činnosť a neodbiehať od nej.
  • Vedieť, ako si zvyknúť na neznáme prostredie bez plaču.
  • Vedieť, ako byť v kolektíve iných detí a nestrániť sa ich spoločnosti.
  • Mať vhodné správanie a nebyť agresívny voči ostatným deťom.
  • Mať správanie bez zlozvykov, ako je napríklad cmúľanie prsta alebo ohrýzanie nechtov.

 

Motorika

Motoriku by sme mohli rozdeliť do dvoch kategórií, a to na jemnú a hrubú. V prípade jemnej platí, že predškolák by mal vedieť správne držať a používať písacie potreby. Následne by mal vedieť napodobniť niektoré písmená a geometrické tvary. Okrem toho by sa nemal strániť ani strihania, modelovania, navliekania korálok alebo vyfarbovania obrázkov.

Hrubá motorika zas obsahuje zručnosti ako behanie, skákanie, preliezanie, hádzanie lopty alebo skákanie cez švihadlo.

 

Sociálna zrelosť

Sociálna zrelosť sa prejavuje viacerými vlastnosťami. K nim sa radí napríklad bezproblémové nadväzovanie kontaktov či zdravenie ostatných po príchode. Sociálne zrelý predškolák sa nehanbí iných detí. Počas rozprávania neskáče do reči a pri jedle sa nerozptyľuje neustálym otáčaním alebo hraním.

Takéto dieťa vie taktiež spolupracovať s ostatnými. Dokáže rozlíšiť, čo je hra a čo zas práca. Keď sa rodič vzdiali alebo odíde, nevadí mu zostať samé. V prípade, že ho niečo trápi alebo má nejaké želania, vie ich priamo povedať.

 

Orientácia

Predškolák by mal byť samostatný, preto je dôležitou súčasťou jeho zručností orientácia. To znamená, že by mal vedieť povedať, kde je vpravo, vľavo, hore, dole, cez alebo popod. Ďalej by mal poznať svoju adresu a trasu zo škôlky domov.

V rámci orientácie platí aj to, že predškolák by mal chápať a poznať čas, napríklad ráno, večer, poobede, doobeda, zajtra, dnes atď.

 

Ako toto všetko dieťa naučiť?

Zručností, ktoré by dieťa malo mať pred nástupom do školy, je nespočetne veľa. Dobrou správou však je, že väčšinu z nich sa naučí prirodzene. Tým, že sa bude stretávať s inými deťmi a dospelými, napríklad s učiteľmi a vychovávateľmi. 

A čo s ostatnými zostávajúcimi zručnosťami? V tejto oblasti pomôžu hravé učebné pomôcky určené do materských škôl. Tie majú podobu pracovných listov, kartičiek, nálepiek či podložiek. Spravidla sú farebné a zaujímavé, takže deti nielenže niečo nové naučia, ale taktiež skvelo zabavia.